Lilla Edets kommun - startsida

Utredare, Lilla Edets kommun

Lilla Edets kommun är en av kommunerna i Göteborgsregionen, gynnsamt belägen längs Göta älv med närhet till Göteborg, Trollhättan och Uddevalla. Du tar dig snabbt och säkert med tåg eller på motorväg mellan orterna. De goda kommunikationerna ger oss möjligheten att fortsätta växa och utvecklas.

I kommunen arbetar drygt 1500 medarbetare med att skapa bästa möjliga förhållanden för våra drygt 13 800 invånare, våra företag och för alla som besöker oss. Som arbetsgivare värnar vi om alla våra medarbetare och erbjuder därför kompetensutveckling, friskvårdsbidrag, semesterdagsväxling, bidrag till studielitteratur, möjlighet till privatbilleasing och mycket annat. Hos oss finns närhet till de du samarbetar med och tack vare vår storlek har du goda möjligheter att påverka och utveckla våra verksamheter.

Tjänsten är placerad inom den administrativa avdelningen på kommunlednings-förvaltningen.

Kommunledningsförvaltningen arbetar inom ett brett område med strategiska och övergripande frågor och uppdragen är både omväxlande och utmanande.

Du blir en viktig pusselbit i det strategiska arbetet när Lilla Edets kommun fortsätter att växa och utvecklas.

Den administrativa avdelningen ansvarar bland annat för central nämndadministration för kommunens nämnder, kommunstyrelse och kommunfullmäktige, juridik, arkiv, diarier, val, utredningar, överförmynderi.

Arbetsuppgifter

Som utredare inom den administrativa avdelningen kommer du bereda ärenden och bistå kommunledningen med utredningsarbete. Du kommer att utarbeta underlag för politiska beslut i kommunstyrelse och kommunfullmäktige.

Utredningsarbetet handlar bland annat om att besvara remisser och motioner samt att ta fram och revidera styrdokument men också om utredningar och föredragningar i sakfrågor.
Utredningarna varierar och ställer krav på metodmässig bredd och förmåga att hantera komplexa frågeställningar. Du kommer även att ha ansvar för allmänna val och val till Europaparlamentet.

Du kommer arbeta i ett nära samarbete med kommunens IT-chefen där du har det övergripande ansvaret för kommunens anpassning till den nya dataskyddsförordningen, GDPR.

Då vi är en liten avdelning försöker vi att stödja varandra vid behov där du ersätter vår administrativa chef som sekreterare i kommunstyrelsen och fullmäktige.

Vi på Lilla Edets kommun värnar om din kompetens där du kommer kunna påverka dina arbetsuppgifter beroende på tidigare erfarenheter och intressen.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom juridik, samhällsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Utöver din utbildning har du en bred erfarenhet inom utrednings- och analysarbete, företrädesvis inom offentlig förvaltning. Vidare har du kunskap inom kommunalrätt och annan offentlig rätt samt förståelse för den politiska styrningen av en komplex organisation.

Då administrativa avdelningen bereder ärenden som ska beslutas av kommunstyrelse och kommunfullmäktige måste du snabbt kunna sätta dig in i olika frågor. Som person är du analytisk, effektiv och noggrann samtidigt som du är flexibel och arbetar med en hög serviceanda.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är viktigt att du är självgående, tar initiativ och stort eget ansvar. Du är kommunikativ och smidig i relationer.

Anställningsvilkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Erfarenhet: Erfarenhet krävs
Omfattning: Heltid. 100 % kontorstider
Tillträde: Tillträde snarast med hänsyn till eventuella uppsägningstider.
Antal platser: 1

Övrig information

För att vi på Lilla Edets kommun ska kunna leverera en kvalitetssäkrad rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt där vi ser fram emot att få ta del av ditt personliga brev med bifogat CV.

Du ansöker för tjänsten via vårt rekryteringssystem Visma Recruit, som du kommer åt direkt i annonsen genom att klicka på ansök.

Vill du veta mer om oss? Gå då gärna in på lillaedet.se/ledigajobb för att läsa mer om hur det är att arbeta inom vår kommun!

Ansökan

Ansök här  i samarbete med OffentligaJobb
Arbetsgivarens referensnummer:A745293
Sista ansökningsdag:2018-01-31

Kontaktpersoner

Maria Olegård
Administrativ chef
0520-65 95 12
maria.olegard@lillaedet.se

Bertil Nylén
Vision
072-569 83 39
visionilillaedet@gmail.com

Pia Ahlberg
SSR
0520-659658
akademssrle@gmail.com

Senast uppdaterad: 2016-06-27
Sidansvarig: Julia Domby
Banner - tyck till om vår verksamhet (klicka här)
Lilla Edets kommun - länk till startsida
Besöksadress: Järnvägsgatan 12, Lilla Edet  Postadress: 463 80 Lilla Edet
E-post: kommunen@lillaedet.se  Telefon: 0520-65 95 00  Telefax: 0520-65 74 20
www.lillaedet.se är Lilla Edets kommuns offentliga webbplats.  |  Om webbplatsen »   Om cookies »