Bedömning för lärande (BFL) är ett förhållningssätt till lärande och kunskap som handlar om undervisningens kvalitet och effektivitet. Det formativa förhållningssättet bidrar till att eleven utvecklar sitt lärande genom att få reda på var hen befinner sig i förhållande till målen och kunskapskraven och vad som är nästa steg.
För läraren innebär det formativa förhållningssättet att synliggöra elevernas kunskaper, under arbetets gång, samt ge riktad feedback, i rätt tid; samtidigt som läraren får återkoppling på sin undervisningen och anpassar den efter eleverna.
Självskattning och kamratbedömning av bra kvalitet utvecklar elevernas förmåga att reglera och styra sitt lärande, samt ökar elevens tilltro till sin egen förmåga att lära.
Att tydliggöra mål och kunskapskrav och använda sig av en bedömning som både mäter och stödjer lärandet, är avgörande för planeringen av undervisningen i det formativa förhållningssättet.
Nedan visas en film från Skolverket, om kollegialt lärande och formativ bedömning: