Lilla Edets kommun - startsida

Frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svar som vi får

Insamling och sortering

Byte av kärl är belagt med en engångsavgift som för närvarande är 424 kronor.


Lilla Edets kommun har ett ansvar att samla in allt avfall som uppstår i kommunen. Ett abonnemang kan därför aldrig avslutas utan överlåts istället på nya fastighetsägare vid ägarbyte av fastigheten.


För att ändra tömningsintervall från varannan vecka till var fjärde vecka behöver du som fastighetsägare börja hemkompostera. Du behöver därför ansöka om hemkompostering hos kommunens miljömyndighet. Observera att ansökan om hemkompostering är förknippat med en avgift om 475 kronor.


För att ändra faktureringsintervall från kvartalsfakturering till månadsfakturering så behöver du inkomma till avfallsenheten med följande information, antingen per mail eller per telefon:
- Namn på din bank
- Personnummer om det inte är den person som är registrerad på abonnemanget som betalar fakturan
- E-postadress eftersom vi skickar ut elektroniskt nyhetsbrev med viktig information.
För att få månadsfaktura krävs att du som tar emot fakturan har en internetbank som erbjuder e-faktura.


Det kan finnas flera orsaker till att ditt kärl inte är tömt. En vanlig orsak är att kärlet inte är placerat på det anvisade hämtstället, inte är vänt åt rätt håll för tömning, innehåller felsorterat avfall eller att det på något sätt är blockerat. Under vintersäsongen är en vanlig orsak att vägen inte varit vinterväghållen på fullgott sätt för att insamlingsfordonet ska kunna komma fram. Om ditt kärl inte är tömt, kontakta avfallsenheten via e-post eller per telefon för att beställa en extra tömning. Sådan tömning är belagd med avgift, för närvarande 170 kr


Om ditt kärl inte blivit tömt av orsaker som inte har att göra med punkten ovan så kommer kommunen att tömma ditt kärl inom tre arbetsdagar utan extra kostnad.


Prisinformation om de avfallstjänster som kommunen erbjuder hittar du i vår avfallstaxa


För att insamlingen av avfall ska ske så effektivt som möjligt och med så liten påverkan på både miljön och den fysiska arbetsmiljön hos renhållningsarbetarna så behöver kärlen placeras på en specifik plats så att insamlingen kan ske utan risk för ovanstående.


Extra tömning beställs via e-post på tekniska@lillaedet.se till en avgift som för närvarande är 170 kronor. Den extra tömningen sker inom tre arbetsdagar.


Kontakta avfallsenheten per e-post på tekniska@lillaedet.se där du beskriver på vilket sätt kärlet är trasigt.


Kontakta avfallsenheten per telefon.


Nej, enligt lag ska varje hushåll ha sophämtning och det är inte tillåtet att själv frakta sitt hushållsavfall eller att bränna det. Lagen finns för att skydda miljö och hälsa från bland annat ohyra, spridning av sjukdom och gift.




Återvinningscentralen

Kontakta avfallsenheten per e-post (tekniska@lillaedet.se) eller telefon.


Kontakta avfallsenheten per e-post (tekniska@lillaedet.se) eller telefon. Förlorat kort är ställs ut på nytt till en engångsavgift om 150 kronor.


För närvarande ingår 24 fria besök per kalenderår och fastighet. Därefter kostar varje besök 226 kronor.


Kontakta avfallsenheten per e-post (tekniska@lillaedet.se) eller telefon.


Nej, hämtning eller lämning på återbruket är avgiftsbefriat.


Vi tar inte emot uttjänta mediciner på återvinningscentralen. Dessa ska istället lämnas till apoteket. Det är heller inte tillåtet att spola ned medicin i avloppet. Kanyler ska läggas i en särskild behållare som fås och lämnas in på apoteket.


Senast uppdaterad: 2019-10-08
Sidansvarig: Jesper Gärder
Banner - tyck till om vår verksamhet (klicka här)
Lilla Edets kommun - länk till startsida

Besöksadress: Järnvägsgatan 12, Lilla Edet  Postadress: 463 80 Lilla Edet
E-post: kommunen@lillaedet.se  Telefon: 0520-65 95 00 

www.lillaedet.se är Lilla Edets kommuns offentliga webbplats.  |  Om webbplatsen »   Om cookies »