Logotyp

Logotypen är kommunens grafiska varumärke och är varumärkesskyddad. Det betyder att du inte får lov att använda logotypen utan kommunens tillstånd. Logotypen får bara användas då Lilla Edets kommun är avsändare. Logotypen finns i både JPG-format och EPS-format.

Om logotypen

Vår logotyp är en enhet som består av symbol (vapen) och text. Logotypen får bara förekomma i de varianter och färgkombinationer som presenteras nedan.

Kommunens logotyp i färg med svart text
Kommunens logotyp i färg med vit text
Kommunens logotyp i svartvit

Vad föreställer vapnet?

Kommunvapen anknyter till vår historia då Lödöse var en av Sveriges viktigaste handelsstäder och föregångare till Göteborg. Symbolen föreställer Lödösehus, residens åt hertigen Erik Magnusson. Hertigen valde Lödöse som centrum för sitt svensk-dansk-norska län. Lödösevapnet är ett av Sveriges äldsta kommunala vapen med anor från 1200-talet.

Ladda ned logotypen

Kommnens logotyp finns i flera olika utföranden och format. Det stående formatet i fyrfärg ska användas i första hand. Används logotypen på en ljus bakgrund ska versionen med svart text användas och vid mörk bakgrund versionen med vit text.