OBS! Denna artikel är äldre än sex månader och innehållet kanske inte är aktuellt längre.

Förskolorna lär barnen om naturen

Bild visar två barn plocka skräp i naturen.

På kommunens förskolor lär sig barnen om naturen på en mängd olika sätt. Vi besöker Ekaråsens förskola för att se hur barnen där får denna kunskap till sig.

– Några exempel på hur vi på Ekaråsens förskola arbetar pedagogiskt kring djur och natur är att vi deltar i skräpplockardagarna som arrangeras av Håll Sverige Rent, olika pedagogiska aktiviteter där förskolans husdjur är i fokus och att vi skapat en naturruta i skogen tillsammans med barnen där vi följer vad som händer under de olika årstiderna. Vi brukar också besöka en bondgård i Hjärtum, berättar Pernilla Kronbäck, barnskötare (men väldigt snart färdigutbildad förskollärare).

Skräpplockning i naturen

Under vecka 17 plockade flera hundra barn från förskolor, grundskolor, dagmammor och grundsärskola i Lilla Edets kommun skräp i våra utomhusmiljöer under Skräpplockardagarna. Dessa är en rikstäckande satsning för barn och unga, som samordnas av Håll Sverige Rent, där Lilla Edets kommun är medlem. Skräpplockningen är en pedagogisk aktivitet för att lära barnen om varför det är viktigt att inte skräpa ner.

Bild visar två barn som plockar skräp i naturen.

Barnen på Ekaråsens förskola plockade skräp med stort engagemang, iver och glädje.

– Skräpet får inte vara i naturen. Bara stenar. Godispapper får man inte kasta i skogen, konstaterar Elliot medan han finkammar varje buske han passerar och fokuserat, med handskbeklädda händer, stoppar allt skräp han hittar i sin vita plastpåse.

Glas och annat vasst, eller på annat sätt farligt, skräp tog pedagogerna hand om.

Bild visar två barn som sorterar skräp.

Tillbaka på förskolegården sorterades allt skräp som barnen samlat in och det samtalades om varför det är viktigt att inte skräpa ner i naturen. Senare blev det en promenad till återvinningsstationen för att lämna det sorterade skräpet. På Håll Sverige Rents webbplats kollar de på filmer om vad som sedan händer med skräpet.

Lär sig mycket genom husdjuren

– Här på Ekaråsens förskola har vi många olika husdjur. Afrikanska jättesnäckor, vandrande pinne, fiskar och en axelotl. Just nu har vi, under åtta veckor, även kycklingar. Barnen har fått följa dem från det att äggen kläcktes i äggkläckningsmaskinen till att kycklingarna växt upp. När de är åtta veckor gamla ska de flytta hem till en av pedagogerna, berättar Pernilla Kronbäck.

Inom kort kommer också fjärilslarver köpas in för att barnen på nära håll ska få följa fjärilen genom dess larv-, puppa- och fjärilstadier.

– Genom kontakten med husdjuren får barnen lära sig vad djuren behöver för att överleva, hur vi tar hand om dem, vilken mat de behöver och att man måste vara försiktig vid hantering av djuren. Barnen är väldigt engagerade och vill gärna vara med och mata djuren och städa i deras terrarier. Med hjälp av djuren kan vi också på ett pedagogiskt sätt lära barnen om medkänsla och empati, vilket vi märker även påverkar hur de sedan är mot varandra i barngruppen, berättar Pernilla vidare.

Bild visar barnhänder som håller i stora snäckor.

De vuxna Afrikanska jättesnäckorna Lilla snigel och Banana är 10-15 cm stora. Deras namn har barnen föreslagit och röstat fram.

Bild visar stora snäckor i terrarium.

Här bor också några snäckbarn som än så länge är 5-6 cm stora.

– Sniglarna äter mest sallad och gurka. Ibland matar jag dem med gröt. Vi har också gett dem ärtor, det gillade de också. Det roligaste med djuren är att klappa, hålla dem och ge dem mat, säger Elin.

Barnen har fått ge förslag på mat som snäckorna ska få provsmaka.

– Efter diskussioner kring vad snäckorna gillar att äta fick de rösta på de förslag som kommit upp. Sen gick vi till affären och köpte den mat som fick flest röster. Senast blev det blåbär. Så vi får in mycket av läroplansmålen i arbetet med djuren. Inte bara natur och hållbarhet, utan även demokrati och matematik genom att de räknar och undersöker vad olika saker kostar, säger Pernilla Kronbäck.

Bild visar två barn och en axelotl.

– Hjördis är min favorit. Jag älskar Hjördis, säger Elise och sticker försiktigt ner en lång pincett i terrariet och matar den charmiga axelotlen med en ringlande mask som grävts upp på förskolegården.

Bild visar en axelotl.

Axelotlen Hjördis smaskar i sig masken.

Bild visar en kvinna och en vandrande pinne.

Barnskötare Pernilla Kronbäck visar Bladis, förskolans vandrande pinne.

Bild visar akvarium med fiskar.

Fiskarna flyttade in i höstas.

Bild visar kycklingar i en bur.

– Här måste man vara tysta, för kycklingarna har känsliga öron, viskar ett av barnen för att påminna kompisarna.

Bild visar barnhand som klappar kyckling.

En av de tre veckor gamla kycklingarna klappas försiktigt.

Årstiderna följs i naturruta
Barnen och pedagogerna på Ekaråsens förskola har tillsammans skapat en naturruta. Ett litet inhägnat område i skogen där barnen kan följa de förändringar som sker i naturen under årets olika årstider.

– Vid våra besök vid naturrutan har vi diskuterat med barnen vad de känner för lukter, vad de ser, ifall marken känns varm eller kall och pratar om de förändringar som skett i naturen sedan vi var här förra gången. Vi fotograferar också naturrutan och samlar material som vi gör naturtavlor med, berättar förskolläraren Christine Håkansson.

Publicerad:

Senast uppdaterad:

Kategori: Utbildning och barnomsorg

Kontakt

Senaste nyheterna

  • En ordförande klubba ligger framför en vit bakgrund. Logotypen för Lilla Edets kommun syns i övre högra hörnet
  • Översiktsvy som visar byggnader, buskar och vatten.
  • Midsommarstång mot blå himmel