Genom att ringa ett enda samtal når samhällets alla hjälpresurser, så som till exempel polis, räddningstjänst, ambulans, fjällräddning, giftinformation, socialjour och jourhavande präst. I Sverige kommer det varje år in cirka 3,5 miljoner samtal på nödnumret 112. Dessa ska besvaras på mindre än åtta sekunder för att alla som ringer i en nödsituation ska få bästa möjliga hjälp så snabbt som möjligt.
Alla är viktiga i en nödsituation Alla är oerhört viktiga för en effektiv hjälp i en nödsituation. När du ringer 112 kommer operatören att fråga tre saker: Vad har hänt? Var har det hänt? Vilket nummer ringer du från?
Försök att svara så noggrant du kan på frågorna. Det underlättar för operatören som skickar ut rätt hjälpresurser till den/de nödställda. Den europeiska 112-dagen instiftades 2009 av Europeiska kommissionen tillsammans med Europaparlamentet och Europarådet. Syftet är att få upp vetskapen om nödnumret 112 och att det gäller i hela EU. Tänk på att bara ringa 112 i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp.
Besöksadress: Järnvägsgatan 12, Lilla Edet Postadress: 463 80 Lilla Edet
E-post: kommunen@lillaedet.se Telefon: 0520-65 95 00