Lilla Edets kommun - startsida

E-post

Informationen gäller anställda i Lilla Edets kommun men publiceras externt på lillaedet.se på grund av semestertider.

Som några kanske har märkt har det varit en del problem med e-post under en tid. Detta eskalerade kraftigt under sommaren och var tvunget att åtgärdas för att minska risken för framtida problem. Majoriteten av alla mailboxar har nu flyttat till en ny server och fungerar därefter alldeles utmärkt, stabilt och med god prestanda.

Flytten har dock medfört några få oönskade effekter. Det mest tydliga är att mailen på telefoner och plattor måste konfigureras om för att fungera.

Vad behöver jag göra?

E-post/Outlook i Windows (PC)
Jobbar du i Outlook samtidigt som ändringarna sker kommer du att få ett meddelande om att du behöver starta om Outlook. När du startat om Outlook ska din e-post fungera som vanligt. I övrigt kommer inga ändringar att märkas.

E-post i telefoner och surfplattor
E-post i telefoner och surfplattor kommer att sluta fungera tills några inställningar i telefonen/plattan är gjorda manuellt. Du kommer att behöva ta bort ditt mailkonto från enheten och lägga till det på nytt. Se instruktioner nedan. Tänk på att instruktionerna kan skilja sig något beroende på modell och version av operativsystem. 

iOS (iPhone/iPad)

 

1. Ta bort det gamla kontot


Gå till Inställningar > E-post > Konton. Välj det konto du vill tabort.

Tryck på Radera konto och bekräfta genom att trycka på Radera från min iPhone/iPad.

Instruktion med skärmdumparPDF

 

2. Lägg till konto

Gå till Inställningar > E-post > Konton.

Tryck på Lägg till konto och välj Exchange.

Fyll i din e-post och ditt lösenord (och eventuellt en beskrivning) och tryck på nästa.

Se till att samtliga alternativ är aktiverade och tryck på spara.

En del får här meddelandet "Kan inte verifiera serveridentiteten" och/eller frågan om de ”litar på lillaedet.se” . Svara Fortsätt på detta.

Instruktion med skärmdumparPDF

 

Mer information


Konfigurera e-post med hjälp av e-postprogrammet i iOSlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
(från Microsoft/Office)

Android


1. Ta bort det gamla kontot


Gå till inställningar och tryck på Konton (eller Privat - beroende på vilken Androidversion du har)

Välj det konto du vill ta bort (i detta fall Microsoft Exhange)

Tryck på Mer och välj Ta bort konto

Instruktion med skärmdumparPDF

 

2. Lägg till konto

Gå till inställningar och tryck på Konton (eller Privat - beroende på vilken Androidversion du har)

Tryck på Lägg till Konto.

Välj Microsoft Exchange Activesync.

Fyll i din e-post och ditt lösenord och tryck på Logga in.

En del får här meddelandet "Kan inte verifiera serveridentiteten" och/eller frågan om de ”litar på lillaedet.se” . Svara Fortsätt på detta.

Tryck Fortsätt, OK och Aktivera i kommande steg.

Instruktion med skärmdumparPDF

 

Mer information


Konfigurera e-post i e-postprogram i Androidlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
(från Microsoft/Office)



Webmail
Webmail nås som vanligt på webmail.lillaedet.se. Efter inloggning får du en länk till din uppdaterade mailbox. Observera att gränssnittet kommer att skilja sig något från tidigare.
Första gången du besöker nya webbmailen behöver du ange ditt mobilnummer för att få en SMS-kod. Följ instruktionerna på skärmen.

Hjälp, det krånglar!

Det kan beroende på omständigheterna också bli andra följdeffekter. Får du bekymmer finns hjälp att tillgå. Soltak har Service Desk IT öppen hela sommaren. Du når dem på 0771-180 810 eller på itsupport@soltakab.se.
Senast uppdaterad: 2017-08-07
Sidansvarig: Jesper Gärder
Banner - tyck till om vår verksamhet (klicka här)
Lilla Edets kommun - länk till startsida
Besöksadress: Järnvägsgatan 12, Lilla Edet  Postadress: 463 80 Lilla Edet
E-post: kommunen@lillaedet.se  Telefon: 0520-65 95 00  Telefax: 0520-65 74 20
www.lillaedet.se är Lilla Edets kommuns offentliga webbplats.  |  Om webbplatsen »   Om cookies »