Servicedeklaration för bygglovsenheten

Bygglovsenheten handlägger och prövar lov och förhandsbesked samt bedriver tillsyn enligt plan- och bygglagen. Vi ger upplysningar, information och råd inför din ansökan eller anmälan.

Vårt mål är att enkelt och effektivt handlägga ditt ärende på ett rättssäkert sätt. Vi vill att du ska uppleva god tillgänglighet och ett gott bemötande av oss. Du kan komma i kontakt med oss genom ett personligt möte eller via telefon, vårt kontaktformulär, e-post och brev.

Vad kan du förvänta dig av oss?

  • Vi finns här för din skull och du kan ställa dina frågor till oss dygnet runt via vårt kontaktformulär på kommunens webbplats, lillaedet.se/bygglov. Vi svarar dig inom tre arbetsdagar.
  • Söker du bygglov eller gör en anmälan meddelar vi dig inom tre veckor om ditt ärende är komplett och när du kan förvänta dig få beslut från oss.
  • Om din ansökan eller anmälan saknar underlag för vår prövning kommer vi att meddela dig om vilka uppgifter eller handlingar som du måste skicka in och när dessa ska ha inkommit till bygglovsenheten. Inkommer inga kompletteringar och vi inte har hört något från dig avvisar vi ansökan eller anmälan och debiterar dig en tredjedel av kostnaden för prövningen.
  • Om vi ser att det inte finns förutsättningar för oss att fatta ett positivt beslut för dig kommunicerar vi det innan beslutet tas. På så sätt får du alltid möjlighet att ändra din ansökan eller lämna dina synpunkter på vår bedömning.
  • Om vi inte lyckas ge dig ett beslut inom den tid vi lovat, kommer vi att reducera avgiften för prövningen.

Vad förväntar vi oss av dig?

  • Att du efter att ha lämnat in en ansökan eller anmälan till oss är tillgänglig via de kontaktuppgifter du har angett i ansökan eller anmälan, samt att du meddelar oss om dina kontaktuppgifter ändras under tiden ditt ärende pågår hos oss.
  • Att du uppger sanningsenliga uppgifter i din ansökan eller anmälan.
  • Att du tar ansvar för att komplettera din ansökan eller anmälan enligt vårt föreläggande och tar ansvar för att ta reda på den information du saknar.
  • Att du tar kontakt med oss om det är något kring din ansökan eller anmälan som du inte förstår.

Om kommunens servicedeklarationer

En servicedeklaration beskriver vad du som medborgare/brukare kan förvänta dig när du nyttjar kommunala tjänster.

Om vi inte lever upp till vad vi lovar vill vi gärna att du meddelar oss detta. Dina synpunkter ger oss värdefull information och möjlighet att förbättra våra verksamheter. Använd då vårt formulär för synpunkter som du kan hitta på samt hos den person eller verksamhet du haft kontakt med.

Till alla servicedeklarationer

Senast uppdaterad:

Hjälpte innehållet på den här sidan dig?