Servicedeklaration för grundskola, anpassad grundskola och fritidshem

Bildningsnämnden ansvarar för skolverksamhet för kommunens barn i åldrarna 6-16 år. För anpassad grundskola gäller åldrarna 7-16 år då den anpassade grundskolan inte har förskoleklass.

Verksamheten regleras främst av Skollagen, Skolförordningen och Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen. Lilla Edets kommun har fyra skolor där förskoleklass, grundskola och fritidshemsverksamhet bedrivs. Fuxernaskolan är delad i två skolenheter; Fuxernaskolan F-6 samt Fuxernaskolan 7-9.

Bildningsnämnden ansvarar även för skolverksamhet för de elever som tillhör den anpassade grundskolans målgrupp. Verksamheten regleras främst av Skollagen, Skolförordningen och Läroplanen för anpassad grundskola. Lilla Edets kommun har en anpassad grundskola där även träningsskola bedrivs. Den anpassade grundskolan är lokaliserad på Tingbergsskolan.

Vad kan du förvänta dig av oss?

• Vi erbjuder en god pedagogisk verksamhet med ett professionellt bemötande och agerande med kunskap och utveckling i fokus.
  • Anpassat till elevernas ålder arbetar vi med att utveckla deras sociala förmågor. Vi lägger också stor vikt vid värdegrundsfrågor och delaktighet. Vårt mål är att skapa förutsättningar för alla att känna tillit och uppleva trygghet och studiero i skolan.
  • Vi värdesätter god kommunikation med dig som vårdnadshavare och välkomnar dig att vara delaktig.
  • Vi arbetar aktivt med elevernas lärande och med att förbereda eleverna inför sina gymnasiestudier.

Vad förväntar vi oss av dig?

• För ditt barns trygghets skull förväntar vi oss att du meddelar om ditt barn är sjukt eller om något särskilt hänt som vi kan behöva känna till.
  • Vi förväntar oss att du gör dig delaktig i och intresserar dig för skolans verksamhet så att vi tillsammans kan skapa en god dialog.

Om kommunens servicedeklarationer

En servicedeklaration beskriver vad du som medborgare/brukare kan förvänta dig när du nyttjar kommunala tjänster.

Om vi inte lever upp till vad vi lovar vill vi gärna att du meddelar oss detta. Dina synpunkter ger oss värdefull information och möjlighet att förbättra våra verksamheter. Använd då vårt formulär för synpunkter som du kan hitta på samt hos den person eller verksamhet du haft kontakt med.

Till alla servicedeklarationer