Servicedeklaration för korttidsboende för barn och unga, LSS

Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, ger personer med stora och varaktiga funktionsnedsättningar möjlighet att leva som alla andra.

Korttidsboende erbjuder personer med funktionsnedsättning att få miljöombyte, nya upplevelser utanför hemmet och stimulans i den personliga utvecklingen. Det är även en möjlighet för föräldrarna att få avlastning.

Vad kan du förvänta dig av oss?

• Ett välkomstsamtal med din stödperson inför din första vistelse hos oss, där du kan uttrycka dina önskemål. Du har möjlighet att ta med dig en anhörig eller god man vid samtalet om du vill.
  • Ett planeringssamtal vid din första vistelse, där du får möjlighet att berätta mer om vem du är, om viktiga händelser, vanor och önskemål. Du har möjlighet att ta med dig en anhörig eller god man vid samtalet om du vill.
  • Att en skriftlig överenskommelse mellan dig och personalen upprättas, en så kallad genomförandeplan. Du är delaktig i planeringen av det stöd du har behov av, till exempel hur och när stödet ska ges. Genomförandeplanen utgår ifrån dina förmågor, resurser och intressen och uppdateras vid förändrat behov och/eller två gånger per år.
  • Att vi i möjligaste mån tillmötesgår önskemål om när korttidsvistelsen ska ske.
  • Att du i möte med personalen ska bli positivt bemött och att personalen är lyhörd inför dina särskilda behov. Du ska känna trygghet och meningsfullhet i det stöd och de aktiviteter som erbjuds.
  • Du får habiliteringsersättning vid närvaro på arbetet.
  • Vi strävar efter att kommunicera med dig på det sätt som passar dig bäst, till exempel med bildstöd.
  • Vi arbetar med bemötandestrategier för att ge struktur, tydlighet och förutsägbarhet i insatserna.

Vad förväntar vi oss av dig?

• Att du eller din företrädare deltar aktivt i upprättandet av genomförandeplanen och är fortsatt delaktig utifrån det som överenskommits.
  • Att du tar emot stödet som vi tillsammans har kommit överens om.

Om kommunens servicedeklarationer

En servicedeklaration beskriver vad du som medborgare/brukare kan förvänta dig när du nyttjar kommunala tjänster.

Om vi inte lever upp till vad vi lovar vill vi gärna att du meddelar oss detta. Dina synpunkter ger oss värdefull information och möjlighet att förbättra våra verksamheter. Använd då vårt formulär för synpunkter som du kan hitta på samt hos den person eller verksamhet du haft kontakt med.

Till alla servicedeklarationer