Servicedeklaration för personlig assistans, LSS

Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, ger personer med stora och varaktiga funktionsnedsättningar möjlighet att leva som alla andra.

Du som har stora funktionsnedsättningar och behöver hjälp för att klara vardagen kan ha rätt till personlig assistans. Det innebär att assistenter är med dig under dagen eller hela dygnet och hjälper dig med dina grundläggande behov.

Stödet utformas efter dina behov och ges av ett antal personer — så kallade personliga assistenter. Den personliga assistansen ska vara utformad så den stärker möjligheten att leva ett självständigt och oberoende liv.

Vad kan du förvänta dig av oss?

• Att du är delaktig i att välja vilka personliga assistenter som anställs, framför allt vad gäller ordinarie personal.
  • Ett planeringssamtal där du får möjlighet att berätta mer om vem du är, om viktiga händelser, vanor och önskemål. Du har möjlighet att ta med dig en anhörig eller god man vid samtalet om du vill.
  • Att du är delaktig i planeringen av det stöd du har behov av, till exempel hur och när stödet ska ges.
  • Att du ges möjlighet att tillsammans med personalen upprätta en genomförandeplan som uppdateras vid förändrat behov och/eller två gånger per år.
  • Att du i möte med personalen ska bli positivt bemött och att personalen är lyhörd inför dina särskilda behov.
  • Vi strävar efter att kommunicera med dig på det sätt som passar dig bäst, till exempel med bildstöd.

Vad förväntar vi oss av dig?

• Att du eller din företrädare deltar aktivt i planerandet av dina insatser.
  • Du medverkar då anpassningar behöver göras i ditt hem för att vi ska kunna ge stöd och hjälp på ett säkert sätt. Det kan till exempel vara att möblera om eller ta emot hjälpmedel.

Om kommunens servicedeklarationer

En servicedeklaration beskriver vad du som medborgare/brukare kan förvänta dig när du nyttjar kommunala tjänster.

Om vi inte lever upp till vad vi lovar vill vi gärna att du meddelar oss detta. Dina synpunkter ger oss värdefull information och möjlighet att förbättra våra verksamheter. Använd då vårt formulär för synpunkter som du kan hitta på samt hos den person eller verksamhet du haft kontakt med.

Till alla servicedeklarationer

Hjälpte innehållet på den här sidan dig?